antroposofinen ihmiskuva - tunnettu pehmeistä arvoistaan ayurveda - maailman vanhin terveydenhoitojärjestelmä vaihtoehtohoidot uskomushoidot

Joogan ja ayurvedan terveysruokaperiaatteet ja erot

 

ayurveda ja jooga laihduttavat
Kirjoittanut vieraileva anonyymi media-ammattilainen. ayurveda jooga

Kirjoittanut vieras kolumnisti

Tottumusten muuttaminen on vaikeaa, varsinkin kun se koskee ruokaa. Joskus saatat kamppailla kehosi tarpeiden kanssa ja se on normaali prosessi. Asettaaksesi sopivan terveellisen ruuan tyylin, voit kokeilla ja kuunnella sisäisiä käskyjäsi. Tässä prosessissa jooga- ja ayurveda-ruokaperiaatteet tulevat parhaimmilleen.

Tärkeimmät erot ayurvedan ja joogan välillä

Ayurveda on intialaisen perinteisen lääketieteen laajamittainen järjestelmä, jonka periaatteet muotoiltiin 8. vuosisadan B.C. Ayurveda on laajasti harjoiteltu Intiassa, Nepalissa, Sri Lankassa, ja viime aikoina siitä on tullut suosittua länsimaissa. Ayurveda antaa ohjeita potilaiden hoidon lisäksi myös systemaattisen elämäntavan rakentamiseksi luottaen erityiseen filosofiseen järjestelmään. Siksi Ayurveda uskoo, että kaikki maailma koostuu viidestä elementistä: ilma (Vayu), tuli (Tejas), vesi (Jala, ap), maa (Prithvi) ja avaruus (akasha).

Ayurvedan ravitsemussuositusten ja joogan välillä on huomattava ero. Jos henkilö on Ayurvedistin potilas ja todennäköisesti passiivinen, se tarkoittaa kaikkien manipulointien tekemistä asiantuntijan valvonnassa maksimaalisen tehokkuuden ja harmonian saavuttamiseksi. Joogassa kaikki on vähän erilaista. Henkilö altistaa kehonsa vakavalle vaikutukselle harjoitusten avulla, joilla pyritään saavuttamaan mielen ja kehon harmonia.

Ayurvediset perinteet sallivat sinun syödä lihaa, jota joogit eivät yleensä tee eettisistä syistä. Joogit eivät syö lihaa, koska he noudattavat ahimsaa – väkivallattoman olemassaolon periaatetta, joka koskee itseään ja ympäröivää maailmaa. Liha tekee vartalosta jäykemmän ja aiheuttaa vaikeuksia pranayaman päivittäisessä käytännössä. Liha sulattuu pitkään ja hapettaa verta, ja myös pranayamassa käytetyt hengityspidät ovat ”happamaksi”. Siksi tuoreen maidon ja makeiden hedelmien ”emäksyttäminen” ovat ruokavalion lähtökohtia. Jos puhumme hienovaraisesta tasosta, uskotaan, että kuluttamasi eläimen tunteet voivat jollain tavoin vaikuttaa henkilöihisi, jota meditaatioon osallistuvat ihmiset eivät tarvitse ollenkaan.

Ayurveda jooga ravitsemuksen perusteet

Kaikkia jooga-ayurvedista ravitsemusta koskevia suosituksia on vaikea noudattaa: Niitä on monia, ne saattavat tuntua epätavallisilta ja sinun on tottuttava niihin. Lisäksi ainakin osa säännöistä, jotka voit tehdä ruokavalion perusteella, ja lisätä joitain reseptejä keittokirjaasi.

Joogakeittäminen on koko maailma, jossa päärooli on terveellisellä ravinnolla. Joogan ohjeiden seuraajien mukaan ruoan tulee olla hyödyllistä keholle, täyttää se energialla, virkistää sitä ja rikastuttaa tunteita ja aistimuksia uusilla väreillä. Viime kädessä se tuo iloa ja henkistä harmoniaa. Siksi jogeissa käytetään vain terveellisiä ja ”puhtaita” tuotteita, joissa on monia mausteita. Koko kohta on tasapainossa, oikea yhdistelmä ja tietoinen lähestymistapa ruokatuotteiden valinnassa. Joogakeittiö perustuu Ayurvedan kokemukseen, joten joogakeittiössä on paljon tuotteita, joilla on suotuisimmat vaikutukset ihmisten terveyteen. Useimmissa tapauksissa nämä ovat kasvisruoita, koska lihaa, jos ei ”puhdasta” tuotetta, suositellaan käytettäväksi vain kerran viikossa. On parempi korvata se soijakorvikkeilla.

Joogin ravitsemussuositukset ovat melko yksinkertaisia, joten niitä ei ole vaikea noudattaa: syö mahdollisimman monta vihannesta (porkkana ja salaatti), hedelmiä (appelsiinit, omenat), pähkinät (esimerkiksi päivämäärät), älä sekoita liharuokia tärkkelyksillä (esimerkiksi perunoilla). Jos haluat syödä leipää täysjyväjauhoista, leseillä ja siemenillä, muista lisätä maito ja juusto ruokavalioon (lähinnä pehmeä valkoinen – soija, vuohi).

Jos syöt edelleen eläimiä, kaloja, lintuja ja muita eläviä olentoja joogat harjoittaessasi, et todennäköisesti ole ymmärtänyt mitä myötätunto, karman ja reinkarnaation laki on. Lääketieteellisestä näkökulmasta joogit pitävät kasvisruokaa terveellisemmänä ja puhtaampana, saastuttamatta vähemmän ihmiskehoa kuin eläinperäinen ruoka.

Mitä joogatuotteita suositellaan jättämään pois päivittäisestä valikosta?

Joogat uskovat, että maailmassa on viittä huumeiden tyyppiä, jotka ovat kiellettyjä joogaharjoittamisessa, nimittäin:

huumeet sanan sananmukaisessa merkityksessä (oopium, hašiikka, marihuana jne.);

alkoholi;

tupakka;

kahvia ja teetä.

Ne kaikki häiritsevät maksaa, hermoston ylikysytystä, vaikuttavat psyykeen ja vaikuttavat haitallisesti ihmisten terveyteen.

Sinun ei pitäisi myöskään syödä suuria määriä raakaa sipulia ja valkosipulia. Nämä ovat erittäin hyviä lääkekasveja ja ovat osa monia Ayurvedasta löytyviä reseptejä sekoitettuna muiden kasvien tai mehujen kanssa. Mutta sinun ei tule käyttää niitä päivittäisessä valikossa, koska ne herättävät hermostoa ja ärsyttävät myös maha-suolikanavan limakalvoa.

Suola. Sitä ei suositella käytettäväksi suurina määrinä, koska se vahingoittaa sydänjärjestelmää, tuhoaa vitamiineja keitettäessä vihanneksia ja vahingoittaa kehon aineenvaihduntaa.

Et voi syödä liian kylmää ja liian kylmää ruokaa, ja vielä enemmän vuorotellen kuumia ja kylmiä ruokia. Ensinnäkin, se vaikuttaa haitallisesti hampaan emaliin, ja toiseksi, se aiheuttaa ruuansulatuksessa erilaisia ​​sairauksia.

Jooga- tai ayurveda- tai kunto- tai akupunktiokäytäntöjen ravitsemussuositukset: on suositeltavaa keskittyä hedelmä- ja vihannesruokien käyttöön, koska kasviperäisten elintarvikkeiden uskotaan olevan luonnollisia ihmisruokia. Syö erilaisia ​​vihanneksia, hedelmiä, juo vihannes- ja hedelmämehuja, älä unohda kuivattuja hedelmiä, yrttejä, marjoja, pähkinöitä, hunajaa ja palkokasveja. Yritä keittää ruokaa niin vähän kuin mahdollista. Jos altistat vihannestuotteita pitkäaikaiselle lämpökäsittelylle, tämä johtaa ruoan biologiseen heikkenemiseen.

Todennäköisesti monet huomasivat, että he eivät ole aamulla nälkäisiä, mutta ihmiset tottuneet syömään aamiaista. Se on välttämätöntä, kun sinulla on nälkä, halu syödä. Ja jos tällaista halua ei ole, niin on parempi ohittaa ateria tai syödä milloin haluat. Muista, että syömme elääksemme, emmekä elämme syödäksemme.

Lukuisat tutkimukset vahvistavat tosiasian, että kasvisruoka on terveellistä ruokavaliota, jolla on vain myönteinen vaikutus ihmisten terveyteen. Tämän ruokajärjestelmän kiistaton etu on se, että terveellisten kasvisruoiden käyttöä koskevia rajoituksia ei ole kokonaan. Kasvien ravitsemus on elämäntapa, jota kaikkien, jotka haluavat elää pitkän ja onnellisen elämän, on johdettava. Elävä ravitsemus kasvisruoilla on välttämätöntä kaikille, lapsista vanhuksille.

Vieraskirjoittaja (ei siis Kari Nokela). HUOM Teksti on käännetty Googlen ohjelmalla. Voi sisältää kielioppivirheitä. Korjailen, kunhan tulee aikaa.

Linkkejä

Postaussivulle

Aman poistaminen

Tiedeasiaa

Ayurveda asiaa enemmän

”Vanhat” blogit

Etusivulle

Jyotish, ja Vedapulse yhteystiedot

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.